Personligtbrev.se by

Personligt brev

– En guide till det perfekta brevet i 8 enkla steg

Med ett välskrivet personligt brev (och CV) har du ett guldläge att presentera dig för arbetsgivaren och visa varför du är rätt person för tjänsten. Här har vi sammanställt våra bästa tips i en guide, som vägleder dig i jobbsökandet.

1. Innan du börjar skriva – 3 saker du måste tänka på

1.1

Läs på ordentligt
– både om jobbet och företaget

Innan du börjar skriva måste du läsa igenom jobbannonsen noggrant.

Arbetsgivare vet vad de letar efter och detta brukar framgå i annonsen. Här har du ett guldläge att skapa dig ett försprång från andra sökande!

1.2

Anpassa ditt brev efter annonsen

Nu vet du vad tjänsten innebär, då är det dags att börja skräddarsy det personliga brevet efter den.

Anpassa ditt brev efter dina kompetenser och innehållet i annonsen – lyft fram varför just du är rätt person för jobbet.

1.3

Skriv alltid ett nytt brev för varje tjänst

När man söker jobb brukar man ofta söka mer än ett jobb, men här är det extremt viktigt att du inte slarvar – skriv alltid ett personligt brev för varje enskild tjänst.

2. Vad vill arbetsgivaren ha?

Innan du börjar skriva kan det också vara bra att veta vad en arbetsgivare letar efter i en jobbansökan – det är ju trots allt han/hon som i slutändan ska ge dig jobbet.

Arbetsgivaren vill inte bara höra om dig

I det personliga brevet vill arbetsgivaren såklart få en bild av vem du är, men de vill inte bara höra saker om dig – de vill också höra om sig själva. Arbetsgivaren vill veta:

1

Vad du gillar med företaget

  • De bästa personliga breven är från personer som faktiskt tycker om företaget de söker till, och kan visa det på ett bra sätt. Men, många arbetssökande slarvar med detta – och här har du möjlighet att sticka ut.
  • Ge en detaljerad förklaring till varför du tycker om det här företaget, gärna så tidigt som möjligt i brevet.
2

Vad du skulle tillföra på arbetsplatsen

  • I ditt CV skriver du om dina erfarenheter och kunskaper, och i det personliga brevet ska du fokusera på hur du kan använda dessa på arbetsplatsen.
  • Förklara med exempel, och rabbla inte bara tomma ord. Vill du förbättra något på företaget – ge exempel på hur du skulle göra.
3

Varför du passar in i företagets kultur

  • Du behöver inte nödvändigtvis beskriva varför du hade passat in på företaget – men du kan visa det med tonen, orden och formalian på ditt personliga brev.
  • Kolla igenom företagets hemsida och lista ut deras ton – är de formella eller mer informella? Då vet du också vilken ”röst” din text ska prata med – alltså dina ordval.

Sikta på att ge arbetsgivaren:

  • En minnesvärd / intresseväckande inledning.
  • Specifika, organiserade exempel på relevanta arbeten, erfarenheter och problemlösningar.
  • En kortfattad slutsats med en uppmaning till handling.

3. Skriva - Hur skriver man ett bra personligt brev?

Lyft fram det bästa först

  • Du har bara några få sekunder på dig att fånga rekryterarens intresse, därför gäller det att du lyfter fram det bästa först i ditt personliga brev.
  • Använd gärna våra exempel på bra inledningar.
inledning personligt brev exempel Personligt brev inledning exempel
Luftig och lättläst text Exempel på lättläst text

Luftigt och lättläst

Se till att ditt brev är enkelt att läsa – du vill inte skicka iväg 1 A4-sida fullproppad med text – för det kommer ingen orka läsa.

För att få luft i texten kan du:

  • Använda punktlistor.
  • Inte snåla med underrubriker.
  • Fetmarkera saker du vill framhäva.
  • Använda radavstånd (exempelvis 1,5)
  • Ha breda spalter.

Synka med ditt CV

  • Det är viktigt att du synkar ditt personliga brev med ditt CV – det är alltid bra om man kan hänvisa till någon eller några erfarenheter eller kompetenser i sitt CV.
  • Försök även att ha samma formalia, exempelvis typsnitt, radavstånd och så vidare.
Matchande CV och personligt brev som liknar varandra Exempel på synkat CV och personligt brev

Ljug aldrig!

Hur lockande det än kan vara ibland, bör du aldrig ljuga om dina meriter och personliga egenskaper – skriv aldrig något som inte är sant, för sanningen kommer alltid fram tillslut.

Ge exempel – inte tomma ord

Gör ditt brev mer levande genom att framhäva dina egenskaper med exempel. Att skriva att du är en ”bra lagspelare, ambitiös och resultatinriktad” säger egentligen ingenting om dig som person.

Du behöver lyfta fram tidigare erfarenheter som visar vem du är – kanske har du utbildat någon eller ansvarat över ett viktigt projekt.

4. Vad ska ett personligt brev innehålla?

Inledning som gör läsaren intresserad

Du har ungefär 15–20 sekunder på dig att fånga arbetsgivarens uppmärksamhet – annars kommer ditt personliga brev och CV troligtvis åka rakt i papperskorgen.

Varför vill du ha jobbet?

Vad fastnade du för när du läste jobbannonsen, eller kanske var det något på deras hemsida? Försök få fram detta i din text.

Varför är du rätt person för jobbet?

Vad kan du tillföra på företaget? Lyft gärna fram ett exempel på en merit eller något du uppnått på en tidigare arbetsplats.

Avslutning

Du behöver en bra avslutning på ditt brev, som knyter ihop säcken och får arbetsgivaren att vilja kontakta dig.

Ska man ha bild i personligt brev?

Det råder blandade känslor huruvida man ska använda bild eller inte – men det kan vara en bra idé för att ge arbetsgivaren en hint om vem du är.

Väljer du att ha med bild ska du välja en seriös bild – semesterbilden är alltså inte aktuell.

5. Vad skriver man i ett personligt brev?

Vi rekommenderar att du delar upp ditt brev i tre delar:

Första delen – intresse och motivation

I inledningen gäller det att väcka intresse, men också att sälja in sig själv. Inled med att kort berätta varför du är rätt person för tjänsten – och hur detta matchar med vad som efterfrågas i jobbannonsen.

Hur börjar man ett personligt brev? + exempel

Du kan exempelvis inleda ditt personliga brev med att berätta varför du fastnade för den här tjänsten och varför just du är bäst lämpad för den.

”Jag såg er annons på Personligtbrev.se och såg att ni letar efter en kreativ och engagerad skribent. Jag kan vara den skribenten. Att skriva texter och skapa innehåll på ett intresseväckande och engagerande sätt har varit mitt jobb i 4 år nu.”

Andra delen – kompetens och erfarenhet

Förklara vad du har lärt dig i arbetslivet och vilka erfarenheter du fått – men kom ihåg att visa med exempel, det är ingen idé att bara stapla upp tomma ord.

Tredje delen – att knyta ihop säcken

Nu behöver du få till en bra avslutning. Om arbetsgivaren har läst så här långt, så har du helt klart väckt personens intresse – men nu gäller det att få personen att kontakta dig.

  • Skriv exempelvis: ”Ser fram emot ett personligt möte för att kunna presentera mig närmare”.
  • Avsluta med ”Med vänliga hälsningar”.

6. Formalia – hur ska ett personligt brev se ut?

Längd – Hur långt bör ett personligt brev vara?

Det bör inte vara längre än 1 A4-sida.

Typsnitt – Vilket typsnitt i personligt brev?

Det är extremt viktigt att du väljer ett stilrent och läsvänligt typsnitt som visar att du tar din jobbansökan på allvar.

Försök gärna hitta ett liknande typsnitt som arbetsgivaren använder på sin hemsida.

Typsnitt du aldrig ska använda:

  • exempel på dåligt typsnitt
  • ett typsnitt du inte bör använda
  • förslag på otydligt typsnitt
  • exempel på typsnitt som ej bör användas
  • illustration av dåligt typsnitt
  • typsnittsexempel på vad man inte bör använda

Använd istället

  • tips på ett bra typsnitt
  • förslag på ett tydligt typsnitt
  • exempel på typsnitt som är bra
  • bra typsnitt
  • läsvänligt typsnitt
  • exempel på typsnitt som är läsvänligt

Teckenstorlek – Vilken teckenstorlek bör man använda?

Vi rekommenderar att använda teckenstorlek 12. Med en mindre storlek blir läsbarheten sämre och en större kan upplevas som stressande.

Men kom ihåg att teckenstorleken kan variera beroende på vilket typsnitt du använder.

Typsnitt i microsoft word Välj rätt typsnitt

Radavstånd –
Vilket radavstånd bör man ha?

Vill du vara på den säkra sidan bör du använda radavstånd mellan 1.0 – 1.5, men storleken beror lite på hur mycket (eller lite) text du har skrivit.

Med ett radavstånd på 1.5 får du inte plats med lika mycket text som med 1.0, men du får testa dig fram för att se vilket avstånd som passar bäst i ditt brev.

Radavstånd i microsoft word Välj rätt radavstånd

Marginaler

Använd jämna marginaler som är vänsterjusterade. Det ger ett rent uttryck, annars blir texten ofta rörig och läsbarheten försämras kraftigt.

Marginaler i microsoft word Välj rätt marginaler

Vilket format ska man skicka sitt personliga brev (och CV) i?

Vi rekommenderar alltid att skicka sitt personliga brev (och CV) i PDF-format.

Trots att de flesta använder Word idag, är det fortfarande många som inte kan öppna Word-dokument på sina datorer.

7. Hur skriver man ett personligt brev? – Exempel

Här ger vi ett exempel på hur man skriver ett bra brev. Vill du se ännu fler exempel på hur man kan skriva, kan du se och ladda ner fler exempel här.

Hur börjar man ett personligt brev?
– Exempel på bra inledning

Hej!

Jag såg er annons om förskollärare till Ekhagsskolan, och kände direkt att jag är rätt person för tjänsten.

Sedan två år tillbaka arbetar jag som förskollärare på Amiralitetsgatans förskola i Göteborg, där jag har arbetat sedan min examen 2016.

Nu när jag ska flytta hem till Jönköping igen, känns det som en självklarhet att söka denna tjänst, inte minst då mina visioner och ambitioner stämmer överens med era.

Andra delen
– erfarenhet och kunskap

I dagsläget är mina främsta arbetsuppgifter att driva och utveckla förskolans verksamhet utifrån aktuella styrdokument, något som gett mig rätt kunskap för att kunna axla rollen som er nya förskollärare.

Min främsta kompetens är att jag är en tydlig ledare, som har lätt för att samarbeta och för att skapa goda relationer med elever. Jag är äldsta syskonet i en bred syskonskara och har naturligt tagit på mig rollen som familjens ledare, något som inneburit stort ansvar.

Tredje delen
- avslutning

Jag tror att jag kan bidra med ny energi och nya idéer till er förskola, men också med kunskap som får barnen att vilja lära, samtidigt som jag kan vara en trygghet för barnen när de behöver det.

Hoppas att jag har fångat ert intresse tillräckligt för en intervju, och att jag, tillsammans med er, får vara med och utbilda framtidens tänkare.

Med vänliga hälsningar,

Lisa Karlsson

8. Mallar på personligt brev

Vi är väl medvetna om att det är svårt att skriva personligt brev – så varför göra det svårare än vad det behöver vara?

Ladda ner en personlig brevmall helt gratis och skräddarsy den efter dig och dina erfarenheter.

Efter att ha läst den här artikeln har du ju stenkoll på vad ditt brev ska innehålla och hur du ska skriva – och med en mall behöver du inte fundera över layouten!

Välj en av våra brevmallar

Sammanfattning

  • Ett personligt brev handlar om att presentera sig för arbetsgivaren.
  • Anpassa ditt brev efter annonsen och skriv ett unikt brev för varje tjänst du söker.
  • Dela upp ditt brev i tre delar – (1) intresse och motivation (2) kompetens och erfarenhet (3) en avslutning som knyter ihop säcken.
  • Ge exempel som visar varför du är rätt person för tjänsten – visa för arbetsgivaren hur du kan göra skillnad.
  • Synka ditt personliga brev och CV– i CV:t skriver du dina erfarenheter och kompetenser, och i det personliga brevet visar du hur du kan använda detta i tjänsten du söker.
  • Skriv inte mer än 1 A4-sida.
  • Använd typsnitt som Calibri, Trebutchet MS eller Verdana.
  • Skicka ditt brev i PDF-format.
  • Använd en brevmall för att underlätta.

Stort lycka till med jobbsökandet!

Andra artiklar vi tipsar om